Основною метою діяльності практичного психолога  є психологічне забезпечення та підвищення ефективності навчального  процесу, захист психічного здоров’я дітей

Практичний психолог ліцею -

Маслова Ольга Олексіївна,

стаж роботи 7,5 років.

 

Графік консультацій у 2024/2025 н.р. :

Вівторок - 09.00. - 12.00

Четвер  - 09.00. - 12.00.


Профілактика вживання психоактивних речовин серед учнівської молоді

Психоактивні речовини (ПАР) — речовини, що спричиняють звикання та/або залежність за умов систематичного вживання. До психоактивних речовин належать алкоголь, тютюн,  наркотичні речовини, окремі лікарські та інші засоби.

Психоактивні речовини можна поділити на опіоїди, стимулятори, галюциногени, канабіноїди, снодійно-седативні речовини, інгалянти. ПАР можна вживати у різний спосіб, зокрема через куріння, ковтання, нюхання, внутрішньовенне та внутрішньом’язове введення.

Характерні ознаки синдрому залежності від ПАР:

·         сильне бажання чи почуття непереборної тяги до прийому ПАР;

·         порушена здатність контролювати поведінку, пов’язану з прийомом ПАР;

·         поява абстинентного стану, що виникає, коли прийом психоактивної речовини зменшити або припинити;

·         ознаки толерантності до дії психоактивної речовини, що проявляються в необхідності значного збільшення кількості речовини для досягнення бажаного ефекту;

·         поглиненість уживанням ПАР, котра проявляється в тому, що заради прийому речовини людина повністю або частково відмовляється від важливих альтернативних задоволень і зацікавлень чи витрачає багато часу на діяльність, необхідну для придбання і прийому речовини, та на відновлення після її ефектів;

·         вживання психоактивних речовин всупереч явним ознаками шкідливих наслідків для здоров’я, роботи/навчання, стосунків з друзями, членами родини тощо.

 

Чому деякі люди стають залежними від ПАР, а інші — ні?

Передбачити, чи стане людина залежною від наркотиків, неможливо. Частина людей може вживати ПАР певний час і не мати залежності. У інших залежність розвивається дуже швидко, буквально після першого вживання. На формування залежності впливає багато чинників, і що більше факторів ризику має людина, то більша ймовірність того, що прийом наркотиків може призвести до залежності.

Фактори ризику, що впливають на формування залежності, можна розділити на кілька груп.

1. Біологічні. Гени, з якими народжується людина, відіграють значну роль у формуванні залежності. Окрім того, мають значення стать, етнічна приналежність і наявність супутніх психічних захворювань (депресія, тривожні розлади тощо). Зокрема, особи, які мають інші психічні захворювання, більш схильні до формування залежності від ПАР.

2. Соціальні. Оточення людини, особливості сімейних стосунків (передусім дітей з батьками), друзі, економічне положення і загальний рівень добробуту впливають на ризики початку вживання наркотиків та формування залежності. Такі фактори, як фізичне, сексуальне і психологічне насильство, життя в умовах постійного стресу, утиски з боку сім’ї, можуть значно збільшити ймовірність початку вживання наркотиків і подальшої залежності від них.

3. Еволюційні. Генетичні чинники і фактори навколишнього середовища взаємодіють з критичними етапами розвитку в житті людини та впливають на ризик появи наркозалежності. Вживання наркотиків у будь-якому віці може призвести до залежності, але що раніше воно починається, то більша ймовірність переростання його у залежність. Особливо це стосується підлітків: області їхнього мозку, що контролюють прийняття рішень, судження і самоконтроль, ще розвиваються, тож підлітки можуть бути особливо схильними до ризикованої поведінки, зокрема вживання наркотиків.

Розрізняють кілька етапів розвитку наркозалежності.

 Спочатку з’являється імпульсивний потяг до прийому ПАР, який більшою мірою асоціюється з позитивними переживаннями (ейфорія, відчуття психічного та фізичного комфорту, почуття задоволення), проте згодом починає переважати компульсивний потяг, пов’язаний, головно, з потребою усунути негативні переживання (дисфорія, почуття дискомфорту, різноманітна психо-вегетативна симптоматика), які асоціюються із синдромом відміни — гострим абстинентним синдромом.

Незалежно від виду наркотичної речовини у поведінці, характері та фізіології людини настають зміни. При цьому можливі характерні прояви залежності від ПАР, на які слід звернути увагу і якнайшвидше вжити необхідних заходів:

  ·         безпідставні зникнення з дому на досить тривалий час;

  ·         різкі несподівані зміни поведінки (необґрунтована агресивність, злобність, замкнутість, брехливість, відчуженість, неохайність);

  ·         поява боргів, зникнення з дому цінних речей і грошей, крадіжки;

  ·         втрата інтересу до колишніх захоплень, занять;

  ·         поява в домі флаконів/паковань тощо з невідомими речовинами;

  ·         наявність серед особистих речей шприців, голок, гумових джгутів, таблеток, наркотичних речовин;

  ·         поява у лексиконі нових жаргонних слів;

  ·         наявність слідів від ін’єкцій на будь-яких частинах тіла, особливо на передпліччі;

  ·         розлади сну (безсоння або надзвичайно тривалий сон, сон удень, важке пробудження і засинання, тяжкий сон);

  ·         розлади апетиту (різке підвищення апетиту або його відсутність, вживання значної кількості солодощів, поява надзвичайної спраги);

  ·         зміни розміру зіниць (зіниці різко розширені або звужені до розміру булавкової головки) та кольору шкіри (різко бліда, сірувата).

Визначити, чи вживає людина ПАР, можна із використанням експрес-тестів, які продають в аптеці. Для такого тестування потрібен зразок сечі або слини і можна не звертатися до спеціалізованої клініки. Існують тести на один або кілька ПАР, проте варто пам’ятати, що вони можуть давати як хибнопозитивні, так і хибнонегативні результати, і що визначення того, чи вживала особа ПАР, залежить від тривалості перебування певної речовини в організмі людини, частоти вживання тощо. Так, деякі речовини неможливо виявити вже через кілька днів після вживання, особливо якщо людина вживає їх епізодично, а не постійно.

Заходи з профілактики вживання ПАР

Захисними чинниками, що перешкоджають уживанню підлітками психоактивних речовин, є:

    ·         міцна сім’я, залучення до життя сім'ї, увага до захоплень

        підлітка з боку батьків;

    ·         успішний досвід навчання і спілкування у школі;

    ·         успішна соціалізація серед однолітків;

    ·         добре сформовані життєві навички;

    ·         проінформованість про наслідки вживання психоактивних речовин.

 

Школа може допомогти учням у розвитку захисних чинників, зокрема й через:

         -  забезпечення захисного фізичного середовища у школі, у

          тому числі наявність охорони та чітких правил щодо заборони

          вживання психоактивних речовин на території навчального

          закладу;

       -  формування сприятливої загальношкільної атмосфери, що

          підтримує здорові стосунки між учнями і мотивує їх до

          здорового способу життя;

        -  розвиток в учнів знань про здоров'я, зокрема чинників,

          які впливають на здоров'я, негативні наслідки вживання

         психоактивних речовин;

       -  формування і зміцнення в учнів позитивної самооцінки,

        позитивних життєвих цілей, установок і навичок.

 

Використання залякування (опис жахливих наслідків паління, вживання алкоголю і наркотиків, перегляд відеофільмів) як основного педагогічного методу профілактики не дає позитивного результату. Підлітки зазвичай не ідентифікують себе з героями таких «лякалок». Крім того, залякуючи, дорослі часто перебільшують вплив на здоров’я психоактивних речовин і швидкість, з якою формується залежність.

 

Формування життєвих навичок дає найкращі результати: це дозволяє учням сформувати позитивну самооцінку і визначати позитивні цілі, успішно соціалізуватися в середовищі однолітків, не потрапляючи під їхній можливий негативний вплив і відстоюючи свої переконання.

6 лютого 2024 року відзначається Всесвітній день безпечного Інтернету.

 

Мета цієї події – підвищення проінформованості щодо безпечного та відповідального користування Інтернетом (особливо серед дітей та молоді), донести необхідні знання різними засобами комунікації.

 

 

Завдання ж педагогічного колективу Комунального  закладу освіти «Олексіївський ліцей Олексіївської сільської ради»  – посилювати онлайн-безпеку  та обізнаність учнів з цього питання.

 

ВАЖЛИВО ЗНАТИ: цифрове середовище надає дітям багато переваг і можливостей у навчанні, дозволі, спілкуванні, та разом з тим,  діти також зазнають серйозних ризиків, серед яких  :

-          - взаємодія зі шкідливим та небажаним контентом;

-          - шантаж та погрози;

-         -  кібербулінг;

-         -  сексуальне насильство та експлуатація онлайн.

Поки ми вважаємо, що наші діти, перебуваючи вдома, в повній безпеці – вони можуть спілкуватися  із незнайомцями, обмінюватися фото та відео (в тому числі інтимного характеру), зазнавати  кібербулінгу.

ПАМЯТАЙТЕ! Оскільки діти перебувають більшу частину часу вдома під батьківським контролем, то саме ви, батьки, маєте знати : скільки часу дитина проводить в мережі за іграми та в соцмережах, з ким вона спілкується, в які онлайн-ігри грає, як почуває себе при використанні можливостей Інтернету.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!   Якщо дитина постійно скаржиться на головний біль або біль у шлунку, швидко втрачає або набирає вагу, на тілі помітні

самоушкодження ( подряпини, порізи, синці), якщо у дитини розсіяна увага, втрачається відчуття часу, дитина знервована, може бути агресивна без усілякої причини, не цікавиться навчанням, віддаляється від тих, з ким раніше залюбки спілкувалася, якщо дитина різко видалила усі свої профілі у соцмережах, спостерігається замкнутість та однотипові відповіді на питання – всі ці прояви МОЖУТЬ бути ознаками того, що дитина має небезпечну взаємодію онлайн.

ЩО РОБИТИ? Виберіть правильний час і місце та  поговоріть з дитиною, в жодному разі не звинувачуйте і не засуджуйте, будьте терплячі, ставте відкриті питання (наприклад, «Поділись, будь ласка, що саме викликало у тебе такі переживання?» або «Скажи мені, чому ти виглядаєш пригнічено, що тебе так тривожить?»), дайте впевненість, що ви в будь-якому випадку на її боці і готові допомогти. В разі, якщо не виходить самостійно вирішити проблему, звертайтесь до спеціалістів.

 

 УВАГА! ДІТИ! Будьте завжди обережні при користуванні соціальними мережами, не заходьте на невідомі сайти,ніколи не діліться приватною інформацією та паролями, не надсилайте нікому фото інтимного характеру (пам'ятайте - все, що потрапило в інтернет, майже неможливо видалити)

При виникненні будь - яких проблем, погроз, шантажу, кібербулінгу, невідкладно звертайтесь до батьків або до нас, учителів. Знайте, ваша безпека, ваше психологічне здоров'я також залежить від вашої правильної поведінки в мережі та інформаціїної гігієни

Заняття для учнів початкової школи "Вчимося вирішувати конфлікти"

У жовтні 2023 року проведено тиждень кібербезпеки : інформування батьків, уроки з кібербезпеки проведено в  усіх класах ліцею

Ваша дитина – жертва булінгу: як навчити дитину себе захистити?

За результатами всеукраїнського дослідження ЮНІСЕФ, 67% дітей стикалися з випадками булінгу у віці 11–17 років. А 44% школярів-спостерігачів ігнорували булінг, тому що їм було страшно за себе.

Булінг – це страшна річ, яка шкодить психіці і нападника, і жертви, і спостерігача.      

Булінг може стати великою травмою. Від образ, щоб себе захистити, діти хочуть дати ляпаса (їм здається це правильне рішення) або вони просто мовчать і ковтають образи, які потім переслідують їх все життя у вигляді травми, недовіри чи часто низької самооцінки.

Дитина стане Жертвою, для якої завжди знайдеться свій Агресор.

Дітям змалечку потрібно пояснювати як себе захистити від однолітків, які проявляють агресію в будь-якому її вигляді.

Що дитина має знати:

Вона має право розпоряджатися своїми словами сама.

Ділитись з іншими своїми іграшками добре, але якщо дитина не хоче – вона не зобов'язана. І не треба їй говорити, що вона жадібна: дитина вчиться відстоювати свою власність.

Ніхто не має права застосовувати фізичну силу до неї.

Навчіть, як себе поводити в таких ситуаціях, коли на дитину замахується її одноліток чи будь-хто інший: в жодному разі не терпіти, старатися не дати себе вдарити, відійти, відразу повідомити старших.

Слово "стоп"

Якщо дитині не подобається те, як з нею спілкуються чи поводяться, вона має про це сказати. Якщо невідповідна поведінка співрозмовника продовжується – відійти.

Вміння домовлятися

Якщо виникла сварка між дітьми, припустимо, через іграшку, навчіть дитину спокійно домовитись, знайдіть оптимальний варіант рішення цієї ситуації. Таке вміння важливе та корисне для життя.

Ви - приклад

Правило "ви - приклад" діє завжди та всюди. Якщо ви будете захищати свою дитину, вона зрозуміє, як не можна з нею поводитись і теж відстоюватиме свої кордони.

Дуже часто діти можуть ображати інших, обзиваючи дуже неприємними словами. Але ви повинні пояснити дитині, що не завжди те, що про неї говорять – правда. Навчіть дитину ігнорувати подібні нападки

Важливо також навчити саму дитину поважати кордони інших. Візьміть собі важливе правило у сім'ю, якщо його ще немає: ви поважаєте кордони дитини, а вона -  ваші.

Профілактика булінгу в школі

Дійсно, вирішальна роль у боротьбі з булінгом у закладах освіти належить учителям. Часто  вони стають свідками таких дій.

Головне завдання, яке стоїть перед керівництвом школи і вчителями – поширення думки та розуміння всією шкільною спільнотою того, що насильство, дискримінація та нетерпимість є неприйнятними в цивілізованому сувпільстві. 

 

Жертви булінгу

Жертвою булангу може стати будь-хто. Досить просто опинитися в слабкішій позиції або перейти комусь дорогу. Але найчастіше в розряд жертв потрапляють діти, які чимось відрізняються від своїх ровесників: фізичними даними, успіхами в навчанні, матеріальними можливостями, навіть просто характером.

Для того, щоб стати жертвами більш старших дітей, не потрібно і цього. 

Агресор та дитина, що зазнає булінгу

Спільною рисою всіх булерів є зовнішні виражені нарцисичні риси. Нарциси зациклені на собі, але не мають внутрішньої опори.

Вони потребують поваги і підтримки, але не отримують її від батьків. інколи  у такої дитини фіксують погані стосунки з мамою, вона може виховуватися в соціально неблагополучній сім'ї. Тому такі діти домагаються від оточуючих визнання шляхом насильства і терору. 

Однак, цих ознак недостатньо для того, щоб ідентифікувати жертву булінгу та булера. Ви можете скористатися  методами для "лікування" та боротьби з булінгом. 

"Розставлення сил"

Аби запобігти конфліктам, учитель має знати, чи є діти, яких ігнорують однокласники, з якими не хочуть спілкуватися та яких булять.

Для цього можна провести невелике анонімне опитування. Суть методу полягає в тому, щоб кожен учень виписав на папері прізвища чотирьох дітей, з якими хотів би сидіти поруч, плюс прізвище свого найкращого друга. 

Аналіз результатів опитування показує, з ким учні не хочуть спілкуватися (бо жоден його не записав), хто є агресором, хто жертвою, а хто неформальний (загальновизнаний) лідер.  

Метод "Гарячий стілець" 

Учитель сідає на стілець, а діти запитують особисту інформацію.

 Чим більше вони знають, тим більше довіряють.

Або вчитель та учні по черзі сідають на стілець та продовжують певну фразу, наприклад, "Мене дратує …", "Я злюся, тому що …".

Дні учнівського самоврядування 

Зміна ролей дає змогу зрозуміти одне одного, поставити себе на місце іншого.

Діти готуються до уроків, виконують обов'язки вчителів, адміністрації та педагогічного колективу.  Такий досвід доводить дітям, якою важкою є ця робота.

Скринька довіри

Анонімні скриньки, окремі для школярів та вчителів, які дадуть можливість вільно висловити, приміром, що подобається, що хочеться змінити та ін.

Позакласні заходи

Важлива і корисна часть дітей, учителів і батьків у спортивних змаганнях, спільних поїздках, спілкуванні в неформальному середовищі тощо.

Колективні конкурси та вправи

Можна провести конкурс «Чим ми схожі» – знайти спільні риси між учнями, зробити колаж із малюнків, де буде використано всі роботи однокласників, а також взяти участь у спільній виставці, зняти про весь клас фільм на визначену тему,  завдання під керівництвом психолога тощо. 

Підсумовуючи, хочу підкреслити, що головне у боротьбі з булінгом – небайдужість.

За матеріалами з сайту "Українська правда"

 

В Україні стартував місяць кібербезпеки. Це - міжнародна практика - у жовтні по всьому світу проводять заходи, щоб привернути увагу суспільства до загроз у мережі (особливо загроз щодо дітей).

В нашому закладі освіти з 16.10 по 20.10. 2023 року

також триває тиждень кібербезпеки. 

Практичним психологом проводяться уроки з кібербезпеки по усіх класах за програмою громадської організації #stop_sexтинг

"Онлайн - ризики. Терміни. Алгоритми. Профілактика"

Поради практичного психолога дітям 
та батькам
під час воєнного стану
 
Шановні батьки та учні КЗО «Олексіївський ліцей Олексіївської сільської ради»!
Нам із вами доводиться жити у непрості часи і переживати різні випробування, до яких ми не були готові. Тому нерідко нас можуть переслідувати стреси, тривога, втома та почуття нетерпіння. Ці стани можуть впливати на наше навчання, роботу та життя вдома.
Психологічна служба ліцею хоче надати вам  декілька рекомендацій для успішного подолання стресової ситуації.
Ці правила, звичайно, не в змозі змінити реальність, але вони можуть змінити ваше життя і допомогти вам спокійно пережити воєнний час чи інші не менш стресові ситуації.
1. Висипайтеся!  Повноцінний сон - один із найбільш ефективних способів зняття стресу.🤗
2. Займіться фізичними вправами!
Ставте перед собою цілі - та досягайте їх. Сьогодні зробив 3 віджимання, а через тиждень маю зробити  хоча б 5, і це буде Вашою особистою перемогою та мотивацією. 💪💪💪
3. Читайте книги. Дослідники із Сассекського університету довели, що достатньо навіть шести хвилин, щоб знизити рівень стресу на 68%. Що ж, час перевірити📗📘📒
4. Не згущуйте хмари, більше смійтеся.
Викидайте з голови хоча б надумані проблеми, а також ті, які ви не в змозі вирішити.
5. Вчіться керувати своїми емоціями.😬😄🙄 Якщо вони заволодівають вами - зробіть глибокі вдохи, заплющте очі й подумки перенесіться туди, де ви будете відчувати себе комфортно.
6. З'ясуйте, що саме вас тривожить і зачіпає за живе. Психологи стверджують : проблема, витягнута з підсвідомості - вже наполовину вирішена. Розкажіть про те, що вас турбує, близькій людині, разом легше знайти вихід зі складної ситуації.👬
7. Любіть і поважайте себе, рідних ❤️
Пам'ятайте: ви найкращі, все в наших руках, немає нічого неможливого!!!

Корисна інформація для здобувачів освіти ліцею 9 - 11 класів.

На платформі "Дія. Освіта" відтепер є симулятори професій, які дають змогу підлітку відчути себе на місці професіонала.

На вибір запропоновано 55 спеціальностей. 

Інтерактивні відео допоможуть зануритися у звичайний робочий  день візажиста, пекаря, режисера, дизайнера та інших професіоналів.

Ще одна новація : профорієнтаційний тест, який дещо незвичний, адже питання стосуються не уподобань людини, не знань чи навичок, а рис характеру. 

Виконавши цей тест, здобувач освіти отримає опис найкращих рис свого характеру та поради стосовно професій, у яких йому буде комфортно. 

Пробуйте, досліджуйте, обирайте! 

За матеріалами інтернет - ресурсів "Освіторія" та "Дія. Освіта"  

https://osvita.diia.gov.ua/ 

 

ПРОТИДІЯ БУЛІНГу

Булінг (цькування) – дії учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному чи сексуальному насильстві. Такі дії вчиняються стосовно дитини чи дитиною стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого може бути заподіяна шкода психічному чи фізичному здоров’ю потерпілого. Булінг може здійснюватись також із застосуванням засобів електронних комунікацій. 

ЮНІСЕФ визначає булінг (від анг. to bull – переслідувати) як небажану агресивну поведінку дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною чи групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

З прикладами уроків з протидії булінгу в закладах освіти та відповідним системним підходом можна ознайомитись за посиланням.

 

СИТУАЦІЯ В УКРАЇНІ

Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ: 

·         67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу;

·         24% дітей стали жертвами булінгу; 

·         48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу;

·         44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе;

 

·         більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.

Психолог та педагогічний колектив ліцею завжди тримають  руку на пульсі цієї проблеми : бесіди, години спілкування, тренінги, перегляд соціальних відео роликів, анкетування, - всі заходи направлені на упередження виникнення проявів булінгу серед учнів  нашого закладу освіти. 


"Секретні технології" залучення учнів до навчання від prometheanworld.com.ua

 

https://prometheanworld.com.ua/motyvatsiya-ta-zaluchennya-uchniv-v-klasychnomu-ta-zmishanomu-navchanni/ 


Останнім часом в Україні виявлено активність молодіжного руху, який набирає поширення в містах України – Ч(П)ВК «РЕДАН».

Вказана течія складається здебільшого з молоді неформальної зовнішності: довге крашене волосся, вподобання до «аніме», відповідних груп у «TikTok» та інші атрибути, пов´язані з ними. Конкретна ідеологія відсутня, але полягає у тому, щоб дати відсіч тим, хто їх пригнічує.

Вказаний рух сягає корінням мультфільму-аніме «Hunter x Hunter», де за сюжетом діє злочинна організація «Геней Редан», також звана «Павуком», її символом є павук із цифрою «4». Представники субкультури називають себе неформалами, та зазначають, що не асоціюють себе з приватною військовою компанією, а назвалися так лише «жартома» та поступово від неї відмовляються.

Батьки! Постійно здійснюйте роз’яснювальну роботу з дітьми, перевіряйте участь дітей у подібних групах та спільнотах, приділяйте увагу належному вихованню дітей, здійснюйте контроль за проведенням їх дозвілля. Не допускайте вчинення дітьми будь-яких протиправних дій та пам’ятайте про вашу відповідальність за їх скоєння